Grace Couture Cakes s-a nascut in noiembrie 2012 dintr-o idee indrazneata, un plan de afaceri bine gandit si maiestria unui cofetar. Dupa cateva luni de teste, Alinei, sotului ei si cofetarului li s-a alaturat si o decoratoare, de meserie artist plastic, datorita careia torturile din imaginatia clientilor au inceput sa prinda viata. 

Daca primul val de vanzari a venit din recomandarile prietenilor si colegilor, in primul an de business Alina a vandut dulciuri de lux in valoare de 60.000 de euro. Anul care a urmat i-a depasit orice asteptari: comezile au crescut cu 400%, echipa s-a marit, iar Grace Couture Cakes a devenit un nume de referinta pe piata dulciurilor pentru nunti si evenimente corporate. 

Documentarea cea mai buna a facut-o cu ocazia nuntii ei, cand a cautat cel mai bun tort de mireasa. Tot atunci a si identificat cateva nevoi pe aceasta piata, pe care apoi, cu ajutorul cunostintelor sale de economist, le-a transformat intr-un business de succes. Descopera povestea din spatele torturilor marca Grace Couture Cakes.

Cum ti-a venit ideea sa incepi un business cu torturi “couture”?
Am observat in momentul in care mergeam pentru nunta mea la fotograf, la florist, la cofetarie, ca oamenii din servicii emana o energie pozitiva. Intr-un fel ii invidiam la momentul respectiv pentru ca jobul meu nu presupunea sa aduc ceva nou in viata cuiva. Atunci m-am gandit ca mi-ar placea sa fac si eu ceva pentru alti oameni. A fost o strafulgerare, apoi a trecut, a venit sarcina. Dupa ce am nascut, la un an dupa nunta, am stat acasa in maternitate si cam atunci mi-a incoltit ideea. Am stat cu George (n.r: sotul Alinei) si am cautat o idee de afacere. Cea cu dulciuri mi-a suras cel mai mult. Mi-am adus aminte din nou de momentul nuntii mele cand nu pot zice ca am fost dezamagita de furnizorii mei, tortul meu a fost ok, dar era loc de mai bine pe piata. Si am inceput sa caut ce pot sa fac eu mai bine decat oamenii acestia.

Ce lipsea pe piata dulciurilor?
M-am gandit ca mi-ar placea sa ofer nu doar un tort, ci un pachet intreg de produse, sa le pun mireselor la dispozitie un consultant care sa le asiste – daca vor sa schimbe tortul, fie cu totul, fie doar aspectul lui, sa fie cineva acolo care sa le ajute. Pentru ca daca mergi si achiti tortul la o cofetarie, nu mai poti sa revii cu un mail si sa le zici sa modifice ceva. Flexibilitatea chiar lipsea cu totul in momentul in care eu am cautat un furnizor de dulciuri.

De asemenea, lipsea posibilitatea de a alege de la acelasi furnizor si tort si candy bar. Erau fete care organizau candy-baruri cu dulciuri cumparate din comert, bomboane, jeleuri, dar nimic proaspat.

Alte prietene de ale mele s-au lovit de faptul ca nu exista un laborator in Bucuresti care sa le transporte in tara, ceea ce noi facem acum - 10% din torturile dintr-o vara merg in tara.

Cu cati oameni ai plecat la drum si cati sunteti acum?
Am inceput cu un singur cofetar.  Imediat dupa ce s-a creat primul val de clienti, era clar ca trebuie sa ne marim echipa. O buna perioada de timp au fost trei angajati, iar in prezent sunt zece: trei fete la vanzari, decorator, asistenta decoratorului, patru cofetari, ajutor de cofetar. Mai sunt de luat in calcul si femeia care face curatenie si intretine laboratorul si soferul. In fiecare weekend, o parte din echipa merge in tara, ca sa amenajeaze dulciurile la locatie.

Cum ai ales numele afacerii? De ce Grace Couture Cakes?
Pe fetita mea o cheama Ana Grace. Am tot cautat nume si, fara sa fie intentionat, m-am oprit la numele ei. Mi s-a parut ca suna cel mai bine. Iar Couture Cakes defineste conceptul nostru, in care torturile sunt facute la comanda, fix cum specifica clientul.

“Nu cred ca exista o saptamana in care sa nu investim in afacere”

Cu cati bani ati plecat la drum? Care a fost investitia initiala?
Investitia initiala a fost in jur de 40.000 euro si s-a dus pe echiparea laboratorului – 20% din utilajele pe care le avem acum au fost cumparate in prima faza, apoi s-au dus pe chirie, pe salariu, pe primul stoc de materie prima si pe perfectionarea retetelor. Si inca investim zilnic, nu cred ca exista o saptamana in care sa nu se cumpere un mixer nou, un abatitor.

De unde au venit primele comenzi?
In momentul in care am inceput productia, faceam in fiecare zi 2-3-4 torturi. Nu se punea problema sa le vindem, pentru ca nu stia nimeni de noi, asa ca le trimiteam prietenilor, fostilor colegi de serviciu, doar pentru a obtine parerile lor. Asa s-a creat primul val de clienti. La o luna jumatate de la lansare am vandut torturi de cam 1000 de euro.

Cum arata un pachet pentru nunta?
Pachetul pentru o nunta poate sa fie compus dintr-un tort sau portii individuale de mini-torturi, poate sa implice o macheta daca mirii isi doresc ceva foarte mare, spectaculos, un candy bar si marturii dulci – macarons sau cupcakes. La botezuri la fel. Torturile de la botezuri sunt cele mai dragalase lucruri.

Cum imbinati evenimentele corporate cu nuntile? 
Din fericire, evenimentele corporate sunt in timpul saptamanii, iar nuntile si petrecerile in weekend.
Toamna, in lunile octombrie-noiembrie sunt evenimente corporate, decembrie este luna cadourilor, ianuarie, februarie sunt luni relativ slabe, iar martie si aprilie sunt tot evenimente corporate, lansari, petreceri. Dupa care incepe sezonul nuntilor.

Cate torturi de nunta faceti intr-un an?
In 2013 am avut 100 nunti. In 2014 au fost undeva la aproape 400 nunti. Media a fost de 20 de torturi pe weekend. Cele mai aglomerate sunt, in fiecare an, ultimul weekend din august si primul weekend din septembrie – atunci se concentreaza foarte multe nunti in toata tara.

Cine concepe retetele?
M-am bucurat foarte mult ca ne-am luat timpul necesar sa gasim un cofetar bun. L-am cautat timp de doua luni si l-am gasit, lucra in alta parte. Retetele au venit odata cu cofetarul, dar au fost imbunatatite pe baza feedback-urilor pe care le primeam. Practic, la retetele finale pe care mergem azi s-a ajuns in primele 2-3 luni. Azi avem o gama prestabilita, Signature Collection, cu 12 retete care stau la baza tuturor torturilor, de nunta, de botez, de aniversare, de petrecere corporate. Practic, ce difera este felul in care se decoreaza tortul.

Cine decoreaza torturile?
Decoratoarea este artist plastic – nu are pregatire de cofetar si nici nu trebuie sa aiba, pentru ca ea primeste de la cofetar tortul gata imbracat in marzipan, frisca, gazura si lucreaza pe ea, nu intervine niciodata in compozitia tortului. Ea are imaginatie si maini de aur. Ea are si o fata care o ajuta la decorarile mai mici si din martie vom avea un al doilea decorator.

Cat dureaza realizarea unui tort?
La un tort aniversar se poate lucra fara probleme in 4 ore, cu timpul de stat la rece inclusiv. Pentru un tort de nunta, blaturile se fac cu o zi inainte, se umplu cu crema si se tin la frigider peste noapte. In ziua nuntii, tortul se imbraca in martipan si se decoreaza. Se livreaza la locatiile de nunta undeva dupa ora 18:00, pana spre 12 noaptea. Cu alte cuvinte, tortul este facut chiar in ziua nuntii.

“Zilnic se raspunde la undeva intre 50 si 80 de mailuri”

Cum au evoluat vanzarile?
In 2014 vanzarile au fost de aproximativ 240.000 de euro. De 4 ori mai mult fata de 2013, primul an, cand au fost in valoare de 60.000. Solicitarile sunt mari: zilnic se raspunde la undeva intre 50 si 80 de mailuri, fiecare cu diferite cerinte. Evident, nu toate devin comenzi, dar e un volum mare si trebuie sa le raspundem tuturor.

Care a fost cel mai mare tort pe care l-ati facut?
A fost pentru o nunta cu peste 400 de persoane si a avut in jur de 70 kilograme si 7 etaje. A fost intr-adevar cu emotii mari la manipulare, pentru ca a fost la Palatul Mogosoaia, unde sunt alei din piatra.

Cat a costat cel mai scump tort?
Pretul este la kilogram si se ajusteaza in functie de compozitie, pentru ca avem 3 tipuri de compozitie: basic, premium si elite. Pretul creste pentru ca si ingredientele sunt mai scumpe. La fel, pretul este dat si de decor si complexitatea lui. Pot sa spun ca am avut un tort care a costat 3.500 de euro plus TVA.

Ati devenit furnizorii Casei Regale a Romaniei. Cum s-a intamplat asta?
Certificatul regal a venit in 2013, odata cu intalnirea si colaborarea cu printesa Lia. Noi am facut un tort pentru lansarea cartii “Un omagiu regal” scrisa de printul Paul. Ulterior a continuat sa aleaga torturile noastre si, in timp, le-a incercat pe toate. Printesa Lia este o femeie foarte inspirationala, care te poate motiva din cateva cuvinte, chiar daca nu te cunoaste bine. Mi-a spus: “Alina, am vazut torturile, le-am gustat, nu pot sa-ti zic ca nu am mai vazut torturi care sa arate ca ale tale, dar n-am mai gustat torturi ca ale tale. Tu esti pe drumul cel bun, urmeaza-l, dar sa nu cedezi si sa le faci mereu asa.” Asta a venit in contextul in care ea a trait in America si evident era obisnuita cu gusturile de acolo. 

“Cel mai putin ne inspiram din piata americana. Dulciurile lor sunt foarte grele, foarte dulci, foarte mari - nu au finetea dulciurilor europene"

De unde va luati inspiratia cand concepeti colectii noi de dulciuri?
Din bucataria franceza, italiana, chiar si rusa – exist scoli de patiserie foarte bune si in Rusia si Elvetia. Cel mai putin ne inspiram din piata americana, mi se pare ca gusturile romanilor nu coincid deloc cu cele ale americanilor, si sincer nici ale mele. Am fost foarte dezamagita sa merg la cele mai bune bakeries in New York si sa nu-mi placa nimic. Dulciurile lor sunt foarte grele, foarte dulci, foarte mari – nu au finetea specifica patiseriei europeane. Nici Romania nu are o scoala buna – retetele noastre sunt cam aceleasi si sunt grele – noi facem torturi cu crema de unt si cacao in loc de ciocolata.

Care este tortul tau preferat?
In prezent tortul meu preferat este Orchidea Nera. Numele lui vine de la faptul ca pastaia de vanilie provine din orhidee si este o combinatie de crema de vanilie cu un mousse de ciocolata amaruie si un blat amaretto de migdale. Iar torturile preferate de clienti au fost in ultima vreme French Kiss care este o combinatie clasica de ciocolata alba, ciocolata neagra si fructe de padure, si Green Delight, care este un mousse de fistic, conceput la sugestia unei cliente.