Psihologul Charles Spence, cel care l-a ajutat pe celebrul Heston Blumenthal sa creeze unele dintre retetele sale multisenzoriale, spune ca vederea are o importanta la fel de mare ca mirosul in descoperirea aromeleor dintr-o mancare. “Jumatate din creierul nostru functioneaza in modul vizual” spune Charles Spence in The Guardian. Este explicatia pentru felul in care culoarea mancarurilor si bauturilor pe care le avem in fata le face nu numai apetisante dar si mai mult sau mai putin gustoase.

Una dintre teoriile cunoscute spune ca oamenii sunt atrasi de mancarea de culoare rosie pentru ca semnifica dulceata, calorii si este un indiciu ca alimentul respectiv este copt. Un studiu german facut in 2009 intareste acest lucru. Subiectii studiati au spus ca vinul rosu este mai dulce atunci cand este baut sub o lumina rosie, decat atunci cand este baut sub lumina albastra sau alba.

Pe de alta parte, unii experti spun ca felul in care culoarea ne influenteaza apetitul este relativ. Tine de experientele, asteptarile, asocierile si traditiile fiecaruia dintre noi. Un exemplu ar fi alimentele verzi, care te duc cu gandul la prospetime. In schimb, daca cineva ar mentiona carne verde, cu siguranta reactia ar fi de repulsie.

Somelierii sunt pacaliti de culoare

Niciun somelier nu va nega rolul culorii in definirea varstei si prospetimii unui vin. Dar pe langa asta, culoarea licorii din pahar influenteaza si felul in care simtim buchetul de arome al vinului. In 2001, un grup de 54 de studenti oenologi de la Universitatea din Bordeaux au cazut in capcana. Au descris un vin alb (colorat in rosu) ca avand arome de pruna, ciocolata sau tutun. Anterior gustasera acelasi vin, fara sa fie folositi coloranti si spusesera despre el ca are arome de miere si lamaie.

Curcubeul de culori ne face mai lacomi

Este strategia pe care o folosesc producatorii de bomboane colorate care pun mai multe drajeuri in nunate vii in acelasi pachet ca sa ne faca sa mancam mai multe. In plus, un studiu recent al Universitatii Cornell a aratat ca vom manca mai mult daca vesela folosita este in aceeasi nuanta cu mancarea, in timp ce o farfurie in contrast cu ingredientele ne va face sa mancam mai putin.

Cu ochii inchisi

Daca nu vezi ceea ce mananci, te astepti ca restul simturilor sa devina mai ascutite si sa compenseze lipsa vazului. Dar, se pare, ca persoanele oarbe nu simt altfel mancarea decat restul oamenilor. Totusi, sunt mai fini cunoscatori ai aromelor si mirosurilor.

Citeste si: Mananca pe nevazute!Unde poti sa traiesti experienta unei cine pe intuneric 

Sursa: The Guardian

Tags: fructe, legume, studiu