La varsta la care alti tineri mananca junk-food si nu pun mare pret pe sanatate, Ruxandra Micu, 21 de ani,  si-a creat un stil de viata demn de toata admiratia. Am descoperit-o prin campania Meatless Friday, la care a fost mai mult decat fericita sa adere, si am invatat de la ea ca poti sa te educi si sa traiesti frumos oricand, indiferent de varsta sau de ritmul nebun al vietii cotidiene. Trebuie doar sa vrei.

Este studenta la arhitectura, lucreaza ca web designer in timpul liber, gateste si scrie si pe blogul ei, Gourmandelle.com. Toate in acelasi timp. “Insa atunci cand faci ceva cu placere parca nu mai simti ca efortul este atat de mare”, spune Ruxandra.

Cum se impaca trei domenii care aparent nu au nimic in comun? “Ador sa gatesc si o fac de cand ma stiu, iar web design-ul ma relaxeaza. Cu facultatea e mai greu ce-i drept, insa faptul ca sunt o fire organizata ma ajuta destul de mult. “

Este o gurmanda si s-a hotarat sa-si deschida blogul la 19 ani. A fost pentru ea un jurnal menit sa o ajute sa manance mai sanatos: “Am inceput blogul acum 2 ani. Tot in acea perioada am decis sa renunt la carne asa ca blogul a fost si un fel de punct de sprijin. Am inceput sa postez retete vegetariene pe care eu singura sau impreuna cu mama mea le preparam. Nu am crezut la inceput ca va ajunge o parte atat de importanta din viata mea”, a povestit Ruxandra.

Pasiunea pentru gatit nu a aparut dintr-o data insa. I-a avut ca model pe parinti. “Gatesc de cand ma stiu. Nu a stat nimeni sa ma invete exact ce sa fac, pot spune ca am prins notiunile de baza din zbor, mai intai de la bunica si apoi de la parinti. Mama gateste clasic iar tata prepara mancaruri care mai de care mai ciudate, insa doar la ocazii speciale. Eu sunt o combinatie intre cei doi. Nu tin minte sa fi urmarit vreodata o reteta intocmai. Improvizez. Imi place sa gatesc pentru ca imi place sa mananc! Sunt o gurmanda :)”


Reteta: Supa crema de mazare galbena cu sofran si crutoane

Chef in propria bucatarie

Ruxandra ne-a marturisit ca gateste in fiecare zi retete rapide si sanatoase, perfecte pentru zilele mai agitate:

“Gatesc in fiecare zi insa din pacate nu am timp mereu sa aranjez mancarea frumos si sa o pozez pentru a o posta pe blog. In principiu gatesc retete simple. Nu imi place si nici nu am timp sa petrec ore in sir in bucatarie asa ca mai toate retetele mele se fac rapid. Un exemplu de meniu pentru zilele aglomerate ar fi cam asa: micul dejun consta in muesli cu lapte vegetal sau un smoothie, la pranz mananc orez brun cu legume calite rapid sau facute la aburi, cu mult patrunjel pe care il ador, iar seara o salata uriasa cu de toate. “

Mancarurile ei preferate intra in aceeasi categorie – fara carne si simple de facut.
“Burgerii vegetali sunt pe primul loc. Pur si simplu ii ador. Am facut burgeri cu naut, linte, fasole etc. in diverse combinatii insa nu ma pot pronunta care au fost cei mai buni. Pe locul doi sunt supele crema dupa care sunt innebunita. De fiecare data cand gatesc o supa crema mananc portii triple. Pur si simplu nu ma pot opri! Asa ca le gatesc rar :)”, ne-a povestit ea.

Pentru ca gateste foarte des acasa, dar si pentru ca prefera sa-si aleaga cu grija ingredientele, Ruxandra nu prea mananca in oras. “Imi place sa stiu exact ce este in mancarea pe care o mananc asa ca atunci cand mi se face dor de atmosfera de restaurant pregatesc o masa festiva si imi chem prietenii. Cu ocazia asta le arat ca se poate manca bine si vegetarian!”


Reteta: Tort raw vegan de ciocolata cu zmeura

Ce nu-i lipseste niciodata din bucatarie? Uleiul de susan, patrunjelul si orezul brun. Ce nu ar mai manca niciodata? Slaninuta afumata. “Pe vremea cand nu eram vegetariana eram innebunita dupa slaninuta afumata. A fost greu sa renunt la ea pentru ca pofta era mare, insa acum o spun cu mana pe inima ca nu voi mai manca vreodata asa ceva.”

Pentru ca un stil sanatos de viata porneste inca de la lista de cumparaturi, Ruxandra a facut niste modificari drastice si la alimentele pe care le pune in cos: “Sarea iodata a fost printre primele alimente inlocuite. Acum consum doar sare de mare fara iod. De asemenea nu cumpar oua sau lactate din supermarketuri. In ceea ce priveste ouale am norocul de a le putea achizitiona de la o prietena de familie care are gaini fericite si sanatoase in curte.”

Alimentatia ei de zi cu zi a suferit si alte modificari: “Nu mai consum zahar aproape deloc si l-am inlocuit cu diverse variante mai sanatoase precum extractul de stevia. Sucurile carbogazoase sunt si ele eliminate si consum doar sucuri naturale de fructe si legume. Chiar si la felurile de mancare preferate, dar care sunt mai putin sanatoase am gasit alternative. De exemplu daca am pofta de cartofi prajiti nu ii fac prajiti in ulei, ii pun intr-o tava la cuptor si ii stropesc cu putin ulei de masline. Gustul si textura sunt aceleasi. Astfel de mici trucuri chiar fac diferenta”, ne-a marturisit ea.

Oricat de mult de place sa ne complacem in scuza “"Nu mananc sanatos pentru ca nu am timp", Ruxandra sustine ca nu este nimic mai neadevarat de atat. “Nu iti trebuie cine stie ce aptitudini speciale pentru a gati si nici nu trebuie sa iti petreci jumatate de zi in bucatarie. Exista o multitudine de feluri de mancare care se pot prepara in mai putin de 15 minute. Cel mai des gatesc astfel de mancaruri, doar in weekenduri imi permit sa prepar retete mai complicate. “

“Meatless Friday mi se pare o initiativa minunata. Oamenii trebuie sa realizeze ca se poate manca bine si vegetarian.” 

Ruxandra ne-a trimis cateva retete pentru Meatless Friday si sustine ideea ca macar intr-o zi din saptamana sa nu mancam carne. Bineinteles, cu cat mai putina carne, cu atat mai bine pentru noi si pentru planeta. Dar toate schimbarile majore se fac cu pasi mici. Am rugat-o sa dea si niste sfaturi pentru cititorii Foodstory care isi doresc sa manance mai sanatos.

“In primul rand trebuie sa eliminam alimentele procesate din alimentatie. Sucurile carbogazoase sunt si ele printre cele mai periculoase pentru ca fara sa ne dam seama bem echivalentul a 4-5 lingurite de zahar doar intr-un singur pahar de suc! Ideala este o alimentatie vegana. Problema in zilele noastre este ca atat ouale, laptele cat si carnea sunt pline cu hormoni si alti aditivi nocivi sanatatii noastre. Una este sa mananci alimente care nu provin de la animale crescute cu hormoni, indopate cu antibiotice si tratate cu fel de fel de alte substante, si alta e sa mananci ce se gaseste acum in magazine. Sfatul meu pentru cititori, incepeti cu Meatless Friday si apoi prelungiti treptat zilele in care renuntati la carne. Veti vedea ca va veti simti mult mai bine, mai energici, iar multe din problemele de sanatate vor disparea.”

Ce greseli de alimentatie a observat la cei din jur? Sunt multe, stim cu totii, insa probabil cele mai importante sunt cele subliniate si de ea: “Cea mai mare greseala este este ca tindem sa mancam mai mult decat avem nevoie. Este mai bine sa ne punem mai putin in farfurie si daca ne mai este foame dupa sa mai adaugam, decat sa ne punem portii imense inca de la inceput. O alta greseala este felul in care mestecam mancarea. Nu mestecam corect. Nici eu pana acum cateva luni nu mestecam asa cum ar trebui. Este bine sa mestecam de cel putin 50 de ori fiecare imbucatura inainte de a o inghiti. Este dificil la inceput, insa cu timpul va intra in obisnuinta. De asemenea, nu respectam orele de masa si de aici apar numeroase probleme de sanatate.”

Pentru ca Ruxandra citeste foarte multe despre alimentatie si scrie despre asta si pe blogul ei, am rugat-o sa ne recomande niste carti si bloguri.

"Studiul China" de  T. Colin Campbell, "Macrobiotica Zen" de George Ohsawa si "Healing with Whole Foods" de Paul Pitchford sunt ultimele carti de nutritie pe care le-am citit si pe care le recomand cu drag. Urmaresc foarte multe bloguri cu retete vegetariene/vegane insa preferatele mele sunt: Blog cu legume, Andie's veggies si LifestyleBlog.

Daca vrei sa-i incerci retetele, Ruxandra are cateva cu care se mandreste: “Trebuie sa incercati retetele de burgeri vegetali neaparat! Sunt ideali si pentru cei care nu sunt vegetarieni si garantez ca acestia vor deveni preferatii lor. Lasagna vegetariana este si ea in top. Am preparat reteta asta de mai multe ori si de fiecare data a iesit minunat."


Reteta: Burger de fasole

Iar pentru cei care nu-si pot lua ochii de la fotografiile apetisante de pe blogul Gourmandelle, am aflat si ce aparat foto foloseste: un Nikon D90 cu obiectiv Nikkor 18-105mm.

www.gourmandelle.com
Facebook.com/GourmandelleLifestyleBlog